HLAVNÁ STRÁNKA      Elektromobily      TV TIPY      Macka.sk      Fotenie detí Dnes je streda, 22. októbra 2014

PREDAJ MOTOCYKLOV      LACNÉ LETENKY      ELEKTRO      SNEH      TV PROGRAM      ARCHÍV Meniny má Sergej, zajtra Alojzia












  Rubriky

  Z domova

  Zo zahraničia

  Financie

  Kultúra

  Šport

  Auto-moto

  Veda a Technika

  Zdravie

  Prílohy - archív

  Glosárium

  Hyundai na Slovensku

  Literárne pohľady

  Na telo

  Názory, komentáre

  Odkazovač

  Počítače

  Téma dňa

  Reservé pre ženy

  Radíme

  Kariera

  Víkend,Štýl

  Kompas spotrebiteľa

  Dôchodková reforma

  Narodna pohoda

  Vstup SR do NATO

  Financie, poisťovníctvo ..

  Moderné bývanie

  Poistenie

  Euroakademia

  Stavebníctvo

  Štúdium v EÚ





  Kino, DVD

  Kino

  DVD

  TV Tipy









  Predpoveď počasia

Predpoveď počasia




  Najčítanejšie blogy


16. marca 2005

Jedzte potraviny, ktoré obsahujú dostatok vápnika

Pre človeka má význam nielen prijaté množstvo, ale hlavne jeho využiteľnosť

Ak patríte k tým, ktorí si, či už preventívnych alebo liečebných z dôvodov, sledujú denný príjem vápnika v strave, musíte vedieť, že vyhovujúce celkové prijaté množstvo vápnika v strave nie je dostatočným dôvodom na spokojnosť.

Odporučená dávka vápnika v strave u dospelých za deň: 800 mg.
Liečebná dávka u dospelých za deň: 1 500 mg vápnika.
Pre človeka má význam nielen množstvo vápnika prijaté v potrave,  ale hlavne jeho využiteľnosť. To znamená, že je rozhodujúce, koľko z celkovo prijatého množstva vápnika obsiahnutého v potrave telo dokáže využiť.

Z celkového množstva vápnika, ktoré obsahuje napríklad čínska kapusta, telo využije  54 % vápnika a z kapusty 49 %.
Využiteľnosť vápnika z mlieka a mliečnych výrobkov je 32 %. Z 230 ml mlieka, ktoré obsahuje 300 mg vápnika sa vstrebe iba 96 mg. Rovnaké množstvo vápnika je možné získať zo 40 g tvrdého syra.
Najnižšiu využiteľnosť, iba 5 %, má špenát (obsahuje veľa kyseliny šťavelovej). Hrnček špenátu obsahuje 115 mg vápnika a vstrebe sa iba 6 mg.
Významnými zdrojmi vápnika okrem mlieka a mliečnych výrobkov sú napríklad: brokolica, kapusta, čínska kapusta, čakanka, paprika, petržlenová vňať, fenikel, karfiol, chren, ovos, celozrné obilniny, strukoviny, tofu, melasa, slivky, mak, mandle, orechy lieskové, ľanové semeno, sezam, morské riasy, dary mora, losos, sardinky a iné.
Na to, aby sa vápnik z potraviny v tele využil, je potrebné kyslé prostredie, dostatok vitamínu C, A a D, dostatočný príjem bielkovín.
Vstrebávanie vápnika môže znížiť nedostatočný, ale aj nadmerný príjem bielkovín, príjem stravy bohatej na tuk a cukor, alkohol, vysoký príjem fosforu v potrave, niektoré lieky, napríklad kortikoidy.
Vstrebávaniu vápnika zabraňuje kyselina šťavelová a hrubá vláknina v potrave tým, že vápnik na seba viaže.
Na optimálne vstrebanie vápnika je vhodné prijímať potraviny s vyšším obsahom vápnika v menších dávkach postupne v priebehu dňa s maximálnou dávkou odpoludnia a večer, pretože vápnik sa vstrebáva hlavne v noci.

PhDr., Mgr. Katarína Skybová
kompliment® štúdio štíhlej línie

Prečítané 9294 krát

Diskusné fórum čitateľov



  Vyhľadávanie
  
  
Rozšírené vyhľadávanie  





  Elektromobily












Nastaviť ako domovskú stránku :: Pridať medzi obľúbené :: 2003-2007 Obroda.sk, webdesign and technology by HIVsoft