HLAVNÁ STRÁNKA      Elektromobily      TV TIPY      Macka.sk      Fotenie detí Dnes je štvrtok, 30. októbra 2014

PREDAJ MOTOCYKLOV      LACNÉ LETENKY      ELEKTRO      SNEH      TV PROGRAM      ARCHÍV Meniny má Šimon Simona, zajtra Aurélia












  Rubriky

  Z domova

  Zo zahraničia

  Financie

  Kultúra

  Šport

  Auto-moto

  Veda a Technika

  Zdravie

  Prílohy - archív

  Glosárium

  Hyundai na Slovensku

  Literárne pohľady

  Na telo

  Názory, komentáre

  Odkazovač

  Počítače

  Téma dňa

  Reservé pre ženy

  Radíme

  Kariera

  Víkend,Štýl

  Kompas spotrebiteľa

  Dôchodková reforma

  Narodna pohoda

  Vstup SR do NATO

  Financie, poisťovníctvo ..

  Moderné bývanie

  Poistenie

  Euroakademia

  Stavebníctvo

  Štúdium v EÚ





  Kino, DVD

  Kino

  DVD

  TV Tipy









  Predpoveď počasia

Predpoveď počasia




  Najčítanejšie blogy


26. apríla 2005

Detské autosedačky budú povinné

Bezpečnosť dieťaťa pritom stojí menej ako pol percenta z priemernej ceny auta

Majitelia automobilov, ktorí sú zároveň rodičmi detí vo veku do 12 rokov, budú musieť už čoskoro investovať do jednej či viacerých detských autosedačiek. Ich používanie sa na Slovensku stane povinným tak, ako je to po celé roky vo väčšine európskych krajín. Štát tak zákonom nariadi to, čo by malo byť pre všetkých rodičov úplne samozrejmé. Hoci svojich potomkov chránia pred úrazom doma či na ihrisku, v aute akoby boli voči zraneniam imúnni.


 

Sedačky budú povinné pre deti mladšie ako 12 rokov a nižšie ako 150 cm. Ak si rodičia kúpia auto, investícia do bezpečnosti dieťaťa by pre nich mala byť úplnou samozrejmosťou.

 

 

 

Povinnosť prepravovať dieťa v autosedačke obsahuje novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorú parlament posunul do druhého čítania. Navrhovaným termínom účinnosti je 1. júl, pri definitívnom schvaľovaní, ktoré by sa malo odohrať na májovej schôdzi Národnej rady, sa však ešte môže zmeniť.
Autosedačky by mali mať povinnosť používať deti mladšie ako 12 rokov a nižšie ako 150 cm, konštatoval Vladimír Gemela z Prezídia Policajného zboru SR. „Ide predsa o ich bezpečnosť,“ upozornil.
„U dieťaťa nemôžu vzhľadom na jeho výšku poskytnúť dostatočnú ochranu klasické bezpečnostné pásy. Preto by malo byť pripútané v autosedačke,“ hovorí Pavol Kohút zo sekcie dopravy Ústavu súdneho inžinierstva. Podľa jeho názoru by nemalo byť pre používanie sedačiek zavedené vekové ohraničenie, ale skôr povinnosť každého pasažiera byť správne pripútaný.
Nepripútané dieťa sa totiž pri náraze vozidla mení na projektil. Môže utrpieť vážne zranenia, prípadne vyletieť cez predné či bočné okno von z auta. V prípade, že sú rodičia či iné osoby ťažko zranené alebo v bezvedomí, záchranári sa o dieťati nemusia dozvedieť. V takom prípade môže zomrieť, hoci pri včasnom zásahu existovala nádej na jeho záchranu.
Homologizovaných je päť hmotnostných kategórií sedačiek, približne odstupňovaných aj podľa veku dieťaťa. Od tzv. škrupiniek pre dojčatá po sedáky s opierkami na ruky, určené pre deti, ktoré sa už blížia veku 12 rokov či sú vyššej alebo silnejšej postavy. „Dieťa sa v nich pripútava štandardným bezpečnostným pásom. Skutočnosť, že sedí vyššie, ho chráni pred udusením pásom pri prípadnej nehode,“ uviedol Gemela.
Pri umiestnení sedačiek vo vozidle treba podľa Gemelu rešpektovať jeho technický stav a podmienky, vytvorené na ich rozmiestnenie. Ak auto napríklad nemá vzadu tri trojbodové bezpečnostné pásy, nemôžu byť vzadu tri sedačky.
Sedačka by sa mala z hľadiska bezpečnostného rizika vždy umiestniť dozadu. V prípade montáže sedačky obrátenej proti smeru jazdy na predné sedadlo treba vypnúť airbag spolujazdca, ak sedadlo nie je vybavené senzormi, ktoré dokážu na základe tvaru a hmotnosti sedačku rozpoznať a airbag deaktivovať. V prípade, že sa airbag nedá vypnúť, je používanie takejto sedačky na prednom sedadle vylúčené. Dieťaťu totiž pri nehode hrozia smrteľné zranenia. Ak je vpredu sedačka s dieťaťom, ktoré sedí v smere jazdy, sedadlo musí byť posunuté celkom dozadu.

ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ

- deti nižšie ako 150 cm a mladšie ako 12 rokov nesmú byť pripútané normálnymi bezpečnostnými pásmi. Mohli by im spôsobiť poranenia v oblasti brucha a krku.
- deti ani dojčatá sa nesmú v žiadnom prípade prepravovať na rukách či v lone iných osôb.
- počas jazdy nesmie dieťa stáť alebo kľačať na sedadlách. V prípade nehody môže zraniť seba alebo iné osoby v aute.
- ak sa deti v sedačke nakláňajú dopredu alebo sedia v nesprávnej polohe, zvyšuje sa riziko ich zranenia. Osobitne to platí na prednom sedadle v aute vybavenom airbagom spolujazdca. 
- ak sa dieťa v sedačke pripútava štandardným bezpečnostným pásom (kategória II a III), jeho horná časť musí byť vedená cez stred ramena a zároveň priliehať k hornej časti tela. V žiadnom prípade nesmie prechádzať cez krk. 
- spodná časť pásu musí ísť cez bedrá a pevne k nim priliehať. Nesmie prechádzať cez brucho.

Dieťa najskôr postavte na váhu

Autosedačky hmotnostnej kategórie 0 a 0+, ľudovo nazývané škrupinky či prenosné vajíčka, sa používajú pre dojčatá, ktoré ešte nedokážu sedieť. Sedačka tvaru vaničky je polohovateľná, dieťa v nej držia popruhy v tvare Y. Na sedadlo sa pripevňuje proti smeru jazdy. Zvyčajne má aj rukoväť, ktorá umožňuje prenášanie dieťaťa.
V sedačkách kategórie I sedí dieťa v smere jazdy, pripútané je päťbodovým bezpečnostným pásom. Jeho výška sa väčšinou dá prispôsobiť rastu detského pasažiera. Sedačka samotná sa k sedadlu auta podobne ako kategórie 0 a 0+ pripevňuje štandardným bezpečnostným pásom alebo systémom ISOFIX. 
V sedačkách dvoch najvyšších hmotnostných kategórií sa už dieťa pripútava priamo bezpečnostným pásom, ktorým je vybavené auto.  Sedačky majú väčšinou odnímateľné operadlo. Ak dieťa vyrastie, zostane mu len samotný sedák s opierkami na ruky zabezpečujúci vyšší posed vzhľadom na polohu bezpečnostného pásu. Kúpiť sa dá aj samotný sedák bez operadla, v tomto prípade ide o najlacnejší typ sedačky.

KATEGÓRIE SEDAťIEK

skupina hmotnosť vek pozícia
0 do 10 kg cca do 9 mesiacov proti smeru jazdy
0+  do 13 kg  cca do 18 mesiacov proti smeru jazdy
I  od 9 do 18 kg  cca do 4 rokov v smere jazdy
II od 15 do 25 kg  cca do 7 rokov v smere jazdy
III  od 22 do 36 kg  cca do 12 rokov v smere jazdy

Ľudia vyberajú podľa farby poťahov

Keďže všetky predávané autosedačky musia spĺňať bezpečnostné normy, pri kúpe sa ľudia po zohľadnení hmotnostnej kategórie orientujú najmä podľa subjektívnych faktorov. „Zákazníci si väčšinou vyberajú autosedačku podľa toho, či sa im hodí k poťahom v aute,“ hovorí Ivana Rybanská z veľkoobchodu Babyland, ktorý sedačkami zásobuje 150 predajní na Slovensku. Poťah môže byť viac alebo menej čalúnený, od čoho závisí aj cena. Zohľadniť treba aj materiál. „Bavlnený poťah je jednoznačne lepší, umelé materiály totiž nesajú pot a dieťa sa v nich viac potí,“ konštatovala Rybanská. Poťahy sa pri znečistení dajú zvliecť a vyprať. Mali by sa prať ručne, pranie v práčke sa neodporúča.
Ceny sedačiek sú rozdielne presne tak ako ceny nových automobilov. Najlacnejšie sú podľa Rybanskej základné typy bez opierky, vystužených vankúšikov a centrálnej regulácie pásu. Ceny závisia od hmotnostnej kategórie, vypracovania, prídavných prvkov, kvality materiálov, svoje robí aj značka výrobcu. Od 500-korunového sedáka stúpajú až po desaťtisícovú hranicu za luxusné vaničky kategórie 0+. Kvalitná sedačka sa dá kúpiť za približne 2 500 Sk, čo je zhruba pol percenta z priemernej ceny automobilu. Ku každej musí byť priložený návod v slovenskom jazyku.
Ešte výhodnejšia je kúpa sedačky „z druhej ruky“. Inzertné noviny či internet ponúkajú slušný výber vo viacerých hmotnostných kategóriách, ceny sa začínajú už na úrovni 500 Sk. Pri použitej sedačke však treba venovať pozornosť jej prípadným poškodeniam.

UŽ TAM BUDEME?

Okrem bezpečnosti kúpite autosedačkou svojmu potomkovi aj väčší komfort pri cestovaní. Vyšší posed mu umožní sledovať krajinu za oknom namiesto stále rovnakej kľučky na dverách. Vítaným následkom môže byť, že sa otázka „Už tam budeme?“ nebude opakovať každých päť, ale len raz za desať minút. A to za tých dvetisíc korún hádam stojí.

čo znamená ISOFIX

- Zádržným systémom ISOFIX sú vybavené najmä novšie modely automobilov.
- Uchytávacíe oká ISOFIX bývajú umiestnené na krajných zadných sedadlách, prípadne na prednom sedadle spolujazdca. Dve oká sú vždy v medzere medzi sedákom a operadlom.
- Sedačky s týmto systémom sa dajú pripevniť jednoduchšie ako klasické, cez ktoré sa musí prevliekať bezpečnostný pás.
- Na oká sa nasunie upevňovací uzáver. Sedačka má na zadnej časti dva výstupky so západkami, ktoré sa nasunú do uzáverov tak, aby počuteľne zapadli. Sedačka je namontovaná.
- ISOFIX podľa odborníkov sedačku pri náraze udrží lepšie ako pri upevnení bezpečnostným pásom.
- Na vhodný model sedačky so systémom ISOFIX je najlepšie informovať sa priamo u predajcu automobilu.

Bezpečnosť preverujú dynamické testy, namiesto detí trpia figuríny

 

Figuríny dojčaťa i jeho o niečo väčšieho súrodenca zostali pri crash-teste vďaka sedačkám celé a nepoškodené. Dokonca ani neprepotili slušivé pyžamo.

Pri kúpe autosedačky si treba pozorne prečítať štítok, označujúci súlad s bezpečnostnými normami. „Každé zádržné zariadenie pre deti, ktoré sa používa vo vozidle v premávke na pozemných komunikáciách, musí byť homologizované podľa Predpisu EHK OSN č. 44 v platnej sérii zmien a označené homologizačnou značkou,“ upozorňujú odborníci zo sekcie regulácie odvetví dopravy Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Homologizácia podľa medzinárodného predpisu EHK OSN č. 44-03 (03 je séria zmien predpisu EHK č. 44) musí byť vyznačená na sedačke. Tá sa potom nemusí osobitne schvaľovať na Slovensku. „Podľa zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách sa správa o homologizácii typu systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, udelená iným štátom, na základe medzinárodných zmlúv uznáva na území Slovenskej republiky. Sem patrí aj zádržné zariadenie pre deti, teda aj detská autosedačka,“ konštatovali experti ministerstva.
Pri homologizácii sa testujú všetky dôležité vlastnosti, najmä bezpečnosť a materiál. Ten nesmie byť horľavý a toxický, musí mať určité rozmery, nesmie mať žiadne ostré výčnelky a kovové časti musia odolávať korózii. Materiál musí byť takisto schopný absorbovať energiu pri náraze. Popruhy musia spĺňať rozmerové a pevnostné predpisy, rovnaká zásada sa týka zapínacích praciek.
Všetky dôležité vlastnosti sa testujú pri dynamických skúškach, podobných crash-testom automobilov. Pri nich sa používajú figuríny detí s rôznou hmotnosťou podľa kategórie sedačky.
Každý schválený zádržný systém dostane homologizačnú značku. Z nej sa dá zistiť výrobca, hmotnostná trieda, krajina pôvodu, a tým aj schvaľovací orgán, a číslo homologizácie. Predpis EHK OSN 44/03 je zhodný pre všetkých výrobcov. Bezpečnosť by teda mali garantovať všetky schválené autosedačky bez ohľadu na to, či sú z polystyrénu, vstrekovaného alebo lisovaného plastu, či majú kovový rám. Rozdiely by mali byť len v pohodlí prepravovaných detí, remeselnej kvalite vypracovania a, samozrejme, v cene.

AKO ČÍTAŤ ŠTÍTOK

ECE R44/3 výrobok spĺňa normu EHK OSN 44/03
0 - 18 kg hmotnostná trieda
E2 určuje krajinu pôvodu v tvare Ex,
 pričom x je číslo štátu pridelené v systéme EHK OSN
037003Y číslo úradného povolenia
názov výrobcu

Nepripútanému dieťaťu hrozia vážne zranenia už pri nízkej rýchlosti
S Ing. Pavlom Kohútom PhD. z Ústavu súdneho inžinierstva pri Žilinskej univerzite

Existujú exaktné čísla o tom, ako autosedačka zvyšuje šancu dieťaťa na prežitie či vyhnutie sa prípadným zraneniam?
- Autosedačky v absolútnej väčšine prípadov výrazne znižujú možnosť vzniku zranení pri dopravnej nehode. Pri analýze nehôd sa používajú tzv. kritériá zranení, napr. HIC - head injury criterion - kritérium zranenia hlavy. Tieto číselne vyjadrujú, či v daných podmienkach možno predpokladať vznik ľahkých, stredných či ťažkých zranení. Pri náraze vozidla na pevnú prekážku rýchlosťou 50 km/h sa pri použití pásov dajú očakávať ľahké až stredné zranenia, kým bez pásov poranenia v oblasti kritických. Detská autosedačka plní predovšetkým zádržnú funkciu, teda rovnakú ako bezpečnostné pásy u dospelého pasažiera.
Aké sily pôsobia na dieťa pri náraze?
- Kontaktné sily, pôsobiace na nepripútaného pasažiera, závisia od nárazovej rýchlosti, tuhosti interiéru vozidla, veľkosti kontaktnej plochy a hmotnosti pasažiera, resp. príslušnej časti tela. Ak matka drží dieťa na rukách a auto narazí rýchlosťou 60 km/h na pevnú prekážku, dieťa touto rýchlos-ťou narazí do interiéru auta. Keby mala matka v rukách udržať dieťa hmotnosti 5 kg počas takého nárazu, potom by musela byť schopná udržať približne 150 kg.
Ktoré sedadlo je pre autosedačku najbezpečnejšie?
- Každý pasažier je pri dopravnej nehode vystavený dvom rizikám.
Dôsledkom extrémneho spomalenia pri zrážke je náraz nepripútaného tela na interiér rovnakou rýchlosťou, ako sa pohybovalo vozidlo pred zrážkou. Deformácia exteriéru vozidla sa zasa prenáša do interiéru, pričom následkom je ďalšie silové pôsobenie na pasažiera. Z hľadiska spomalenia poskytuje autosedačka rovnakú ochranu na každom sedadle. Štatisticky najbezpečnejsie miesto je zadné pravé sedadlo. Neznamená to však, že dieťaťu sa tu nemôže nič stať, má len štatisticky najvyššiu šancu na prežitie.
Používať sedačku aj po nehode? Ako sa môžu zmeniť jej vlastnosti?
- Pri nehodách s malými poškodeniami vozidiel nie je potrebné autosedačku vymeniť. Pri väčších poškodeniach, ak na nej vznikol nejaký defekt, napríklad trhlina alebo poškodenie pásu, je výmena potrebná.
Na predné sedadlo by mala ísť sedačka iba vtedy, ak sa dá vypnúť airbag spolujazdca. Čo v prípade bočných airbagov?
- Airbag spolujazdca má po aktivácii najväčší objem. Keby bola detská sedačka umiestnená na sedadle spolujazdca, došlo by ku kontaktu medzi airbagom a jej zadnou časťou. Posunula by sa smerom dozadu, čím by vzniklo nežiaduce prídavné silové pôsobenie na dieťa. Bočné a hlavové airbagy však majú malý objem a pri správnom umiestnení sedačky ju nemôžu posunúť. Naopak, dieťa chránia pred pripadným kontakom s bočnou časťou interiéru.
Fungujú sedačky s upínačmi ISOFIX lepšie ako klasické s bezpečnostným pásom?
- S upínačmi ISOFIX je sedačka lepšie zabezpečená proti nežiaducemu pohybu a natočeniu počas nehody. Dôsledkom natočenia môže byť kontakt časti tela s interiérom vozidla, ku ktorému by nedošlo v prípade pevného upnutia. Riziko vzniku zranení je preto nižšie.

 

 

Prečítané 19556 krát

Diskusné fórum čitateľov
Mám 6 detí do 10 rokov a Š12026.4. 13:58:11
Jozefovi3.5. 7:24:07
Áno,3.5. 14:00:06
techničák27.5. 9:21:07
Počet miest1.6. 18:52:38
Mám 6 detí do 10 rokov a Š1202.5. 18:51:37
HLAVNE ŽE MÁŠ PRÍSTUP NA INTERNET A ČAS ČÍTAŤ ČLÁNKY15.5. 8:06:30
lqVVlLomujpopp27.1. 10:11:57
Irónia non plus ultra26.4. 21:30:08
už bola taká otázka26.4. 21:33:00
Ine auto28.9. 20:13:08
to edison23.4. 18:03:15
k clanku3.5. 7:23:02
?18.5. 14:32:05
isla ale "iba" 300km17.6. 0:11:28
mareku25.2. 15:50:54
the best seo service7.9. 1:47:39
best link build15.10. 20:41:27
top seo guys25.10. 15:53:38
you want this now15.12. 9:09:42
awesome things!8.1. 13:25:04
nice seo guys16.1. 18:24:07
look at this16.1. 19:08:27
awesome seo solutions4.6. 13:22:47
cheap seo services17.6. 12:13:08
2.528.9. 20:18:45
TAK ISTO4.1. 15:29:35
Dotaz8.11. 22:46:24
A čo viacpočetné odiny???23.4. 17:54:29
sedačky nad 36kg nie su11.6. 20:05:59
?24.6. 13:28:27
autosedacka nad 36 kg9.7. 15:20:02
QUlVRjMMu25.1. 12:43:22
3.10. 8:28:42
      



  Vyhľadávanie
  
  
Rozšírené vyhľadávanie  





  Elektromobily












Nastaviť ako domovskú stránku :: Pridať medzi obľúbené :: 2003-2007 Obroda.sk, webdesign and technology by HIVsoft